Hangszerelés-alapok - landmine

Hangszerelés-alapok


Hogyan alakítsuk és formáljuk ki, ill. rögzítsük témáinkat?
Hangszerelési tippek és trükkök az otthoni munkákhoz, három témán keresztül - egészen az alapötletektől.


CIKKEK - ZENEI BLOG


2017-04-28 • Bejegyzés: landmine


(A cikkek tartalmának, anyagainak más helyeken való megjelenítése csak engedélykéréssel lehetséges!)






A hangszerelés és a stúdiózás egy igen összetett, nagy szakértelmet és gyakorlottságot kívánó folyamat. Ez a cikk inkább zenei (mint sem technikai) oldalról érinti a témát; ötleteink otthoni rögzítését, formálását tűzve ki fő célként.
Három témán haladunk végig, kezdve egészen az alapötlettől a meghangszerelt verziókig.


1.) Rock-riff hangszerelése


Induljunk ki a legegyszerűbb esetből. Tegyük fel, hogy van egy kis riffünk, amit gitáron raktunk össze. Ehhez szeretnénk egy masszív, húzós, rockos alapot, basszusgitárral és dobbal, esetleg szólóval. Íme az alapriff:




A gitárriffek mindig hordoznak magukban egy alaplüktetést, egy alap-metrumot, mindig ebből kell kiindulnunk. Ez a téma 4/4-ben van, nyolcados lüktetésű, és négy körös. A kiengedett hangok mindig kapnak egy plusz hangsúlyt a fojtottakkal, ill. a szünetekkel szemben.

A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!





A fenti ábrán pirossal lett jelölve a lábdob helye (a riff drop-D hangolásban van).
Ezeknek a hangsúlyoknak dolgozik alá dobosunk a lábdob-ütésekkel - ami a páros (második és negyedik) negyedekre hozott pergőkkel máris kialakítja az alaplüktetést. A lábcin negyedeket üt, és dobos-kolléga a páros körök végén színez még egy-egy pörgetéssel, fill-el.
A basszusgitár majdnem teljesen leköveti a gitárriffet (s egyúttal a lábdobot is), csak néhol stabilizál nyolcadokkal.
A dob-basszus ritmusszekcióra két sávban vettük fel a gitárt (kb. 75-75%-ban két oldalra keverve őket; 0:34). A riff második ismétlése kapott még egy pici színező szólamot is (ezt halljuk a lenti mp3-on is, 0:17-től); majd egy szóló viszi tovább a témát.







2.) Alaplüktetés funk-rock témában


A második témában egy funk-riffet írtunk, majd játszottunk fel hasonló elvek alapján. Figyeljük meg itt is a basszus és a lábdob munkáját, mennyire együtt ritmizálnak! Erre érdemes figyelni, hiszen mindig ezek a együttmozgások adják meg az alaplüktetést.

A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!





A gitárokat itt is két sávban, panorámázva rögzítettük.
A témában (0:25) a basszus az alaphangokat hozza, a gitár már hangközöket, ill. teljes akkordokat is használ, alaphelyzetben és fordításban is (0:34-től). A téma végén egy szaggatás zárja és készíti elő a szólót.
Előbb a gitár nélküli-, majd a teljes verziót hallgathatjuk meg:







3.) Különváló alap és harmonizálás


A harmadik téma már összetettebb, és egy másfajta elgondoláson alapul. Itt nem egy konkrét riffből indulunk ki, hanem egy akkordkörből (Am-E7, Am-E7, Dm-Am, Dm-E7), amit bármely hangszeres hozhat – nincs tehát feltétlenül alaplüktetésünk. Ezúttal ezt a ritmusszekcióra bízzuk, most ők álljanak elő egy ritmusképlettel:




Ha az alaplüktetés elég erős, a harmóniahangszer (itt gitár, de lehetne akár billentyű is) már teljesen szabadon és bátran variálhat, bontogathat, színezgethet fölé, annak tehát nem kell feltétlenül követnie az alapot. Jelen példában a két (oldalra kevert) gitársáv ráadásul eltérő dolgokat játszik, más-más színezőhangokkal és ritmusokkal operálva. Ez a megközelítés inkább hangulatfokozó, színesítő jellegű.




A legvégére még egy szólósáv is került (középre keverve), ami szinte spontán adódott a fent már kiformált hangulatból:








CIKKEK - ZENEI BLOG

FŐOLDAL