1. Pontos ritmus mindenekfelett!
2. Legyen íze a megfogott hangnak!
3. Dinamika nélkül nincs élet a zenében!
A virtuozitás nem minden - ezt már egyre többen felismerik. Annak a világnak is megvan a szépsége és a tábora, de nem ez az egyetlen út. Az ízes, finomabb, dinamikával teli gitározás közel sem alacsonyabb rendű - és még csak nem is könnyebb! Egyszerűbb zenével is szólhatunk profin és bonyolultabb zenével is amatőren.
A szint teljesen mindegy, kezdő gitárosként is érdemes már az elejétől kezdve foglalkozni velük.
Lássuk hát ezeket a fűszereket!
Elsőként tehát meg kell ismerkednünk a hangjegyértékekkel (negyed, nyolcad, tizenhatod, triola, stb..), értéknövelésekkel, tudnunk kell metrumban számolni - akár játék közben is. Ezután lehet belekezdeni a konkrétabb gyakorlásba: ritmusfelismerés-, visszaadás, lejegyzés. Egyszerűbb példáktól indulva, majd folyamatosan nehezítve.
Ne féljünk időt szánni erre, hagyjunk elég időt a leülepedésnek. A sietség mindennek az elrontója. A példákkal nem csak szimplán gyakoroljuk a ritmusokat, és tudatosodnak bennünk, hanem egyre fejlődik, finomodik ritmusérzékünk. Apróbb hibákat is képesek leszünk meghallani (amiket esetleg addig sosem hallottunk).
Ha már önmagukban pontosak a ritmusaink, felismerjük őket, vissza tudjuk adni, ill. tudatosan tudjuk használni őket, külön figyeljünk a tempónk pontosságára! Minden a helyén legyen. Alapvetően meghatározza a játékunk képét, hogy ide-oda csúszkálunk-e, avagy pontosan, feszesen, ízesen játszunk. Akárcsak az alábbi példában:
Érdemes felvételeket is készíteni játékunkról és kritikusan megvizsgálni, mert "külső füllel" jobban halljuk a hibákat, mint játék közben.
Megjegyzés:
Még ha egy picit nyersebb is a zenénk, és külön cél, hogy ne legyen minden hajszálpontosan a helyén ritmikailag... szóval még akkor is tudatosan kell ezt megvalósítani, és nem azért mert lusták voltunk kigyakorolni! Van különbség a kifejezés kedvéért létrehozott "szándékos csúszkálás", és az amatőrségünk miatti pontatlanság között!
Hangképzés alatt első körben a megfogott hangok ízét értjük. Ha megfogunk egy hangot (akármilyen profi cucc is van mögöttünk), az önmagában üres, annak adni kell egy karaktert, különben semmit sem fog kifejezni. Különösen igaz ez a hosszabban tartott hangokra. Legyen szép vibrato (lebegés) a hangon, a hajlítások legyenek ízesek, a pengetés szintén legyen változatos, izgalmas.
Ezenkívül díszíthetünk apró csúszásokkal, akár tremolókarral is (néhány ötlet Tomitól).
A hajlítások ezerféle módon szólhatnak, különböző ívekkel, tempókkal, figurákkal, amit egy adott lick, dallam, zenei mondat, hangulat megkíván. Szólók tanulása során sokféle nyújtással megismerkedhetünk, hallgassuk őket minél többet és próbáljuk minél pontosabban reprodukálni (majd esetleg saját szólóinkba is beépíteni). Különösen figyeljünk a hang végpontjára, ne legyen lejjebb/feljebb, ill. az ívek tempójára! A legnehezebb technika, amikor kombináljuk a fenti kettőt: a felnyújtott hangot vibrátózzuk. Eleinte ezek igen rosszul tudnak szólni ('macskanyávogás'), de ne csüggedjünk, gyakoroljuk sokat, és egyre finomodni fog.
A pengető döntéseivel, ill. a kijjebb-beljebb mozgásával a pengetés hangjait tehetjük változatossá - ezt se hanyagoljuk, mert igen szép karaktert nyerhet tőle egy-egy hang.
Ismét jöjjön egy példa, ahol ugyanazt a dallamot hallhatjuk kétféle verzióban (0:32-től):
A dinamikai változatosság ad a zenének lüktetést, érzelmi töltetet. Ezért a fenti hangképzés-elemekkel is érdemes külön foglalkozni, célzott gyakorlatokkal fejleszteni.
Halljuk a különbséget (1.03-tól):