Zeneelmélet - 1. RITMUS - landmine

Ritmusok, metrumok

Zeneelmélet


A ritmus a zene legalapvetőbb eleme, hisz ritmus nélkül nincs zene. Ütemek, hangjegyértékek, metrumok, osztások; olvasás-visszaadás...


CIKKEK - ZENEI BLOG


2019-05-13 • Bejegyzés: landmine


A cikkek tartalmának, anyagainak más helyeken való megjelenítéséhez engedélykérés szükséges!



Az ütemek a zenei lüktetést veszik figyelembe, és a zenét szakaszokra tagolják a könnyebb követhetőség kedvéért. Az alábbi ábra egy 8 ütemes dallamot mutat be, melyet ütemvonalakkal tagolunk.

A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!




A 4/4-es jelölésben a nevező a lüktetés értékét mutatja (itt negyedek, de lehetnek pl. nyolcadok is: 6/8, 7/8, stb.), a számláló pedig azt, hogy egy periódusban (ütemben) hány darab érték fér el (itt 4, de lehet bármennyi: 3/4, 5/4, 7/4, stb.). Ezt a jelölést nevezik metrumnak.
A metrum a zenei periódusokat, mondatokat (motívumokat) követi. Itt hallható egy 4/4-es és egy 6/8-os példa.

Látható, hogy dallamunk különféle hangjegyértékekből épül fel, ill. szüneteket is tartalmaz - a következő ábrán ezek kerülnek bemutatásra.
A felső sorban látható értékek nevei: egész (hossza négy negyedet ér), fél (hossza két negyed), negyed, nyolcad (egy negyedbe két nyolcad fér), tizenhatod (egy negyedbe négy tizenhatod fér), harmincketted. Az alsó sorban az értékek szünetjelei láhatók.

A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!




A negyedek hosszúsága (vagyis, hogy mennyi ideig szól egy negyed érték) mindig relatív érték, a dal tempójától függ. Egy 60-as tempónál egy negyed egy másodpercig tart; 90-es tempónál már rövidebb, így a dal is gyorsabb.
(Jelölése a fenti dallam ábráján is látható, ott épp 120-as tempón.)






Említsük még meg a különleges osztásokat:

• Igen gyakori a triolás osztás, ami egy negyedet két nyolcad helyett három egyenlő részre bont, miközben az egy negyednyi érték nem változik (tehát a triola gyorsabb a nyolcadnál, de lassabb a tizenhatodnál) - lásd: lenti ábra, 3. ütem.
Ritkább az ötös osztás (kvintola), ahol egy negyedet négy tizenhatod helyett öt egyenlő részre bontunk, miközben az egy negyednyi érték nem változik.

• A pontozott hangok értéke másfélszeresére növekszik (az első ütemben látható pontozott negyed értéke egy negyed+nyolcad értékre nő; a pontozott nyolcad értéke egy nyolcad+tizenhatodra - az utolsó nyolcadpár második hangjának értéke tizenhatodra csökkent, ezt külön jeleztük is a felső dupla vonallal).

• Az átkötött hangok értéke egybeolvad (a 2. ütemben látható nyolcad és negyed közti átkötés esetén csak a nyolcadot szólaltatjuk meg, de hossza egy negyeddel meghosszabbodik).

A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!



• A következő jelölés szinkópás (shuffle) nyolcadokra utal, ahol a nyolcadpár nem egyenlő arányú (1:1), hanem úgy szól, mintha egy nyolcados osztású triola első két hangját összeolvasztanánk negyeddé, s így az arány 2:1-re módosul (azaz az első nyolcad a második duplája - miközben az egy negyednyi összérték nem változik /hanganyag/ ):




A legtöbb téma ugyan 4/4-ben van, de azért találkozni más ütemmutatós zenékkel is.
A páratlan metrumokból az egyik leggyakoribb a 3/4-es ütemmutató. Többször találkozhatunk még 7/4-del, 7/8-dal, esetleg 5/4-del is.

➠ Emellett különböző hallásfejlesztő programokkal is lehet próbálkozni, amik izoláltabban segítik a ritmusok gyakorlását.







CIKKEK - ZENEI BLOG

FŐOLDAL