Szólóépítés, motívum-kibontás -gyakorlat A jól felépített gitárszólók általános ismérveivel foglalkozom ebben a részben, ill. néhány gyakorlati példával szemléltetem is őket.
Szerkezet, felépítés
Egy kis elemzés...
Motívum-ismétlések, variációk
Indítsunk egyszerű (akár csak pár hangos) bevezetéssel, majd az első motívumokat próbáljuk körbejárni, kibontani, variálni. A variációk lehetnek ritmikai ismétlések, visszatérő dallamkák, hangulatbeli elemek.
A variációknak mindig el kell jutniuk valahová - tehát nem érdemes túl hosszasan beléjük ragadni. Emelkedő dallamívekkel sokszor előremozdíthatjuk a szóló folyamát; máskor pedig az alapkör periódusai segíthetnek, amik esetleg részekre tagolhatnak, s könnyebbé tehetik az elkülönítést vagy a fokozást is.
A tetőpont a jól építkező szólókban valahol kétharmad körül található; ezt megelőzi egy felvezetés: sűrűsödő, emelkedő hangok, ritmusok - amit aztán természetesen követhet a katarzis. Esetenként a szóló átvezet egy következő részbe (pl. refrén), ahol nincs szükség feltétlenül lezárásra, de vannak helyzetek, ahol ezzel is kell számolnunk.
Akár megírt szóló, akár improvizálás, ugyanúgy működik minden; minél jobban ismerjük az alapkört, annál jobban tudunk alkalmazkodni, és megfelelőképpen alakítani a szólót, a lezáróhangokat, stb.
A következő példából ragadjunk ki pár elemet a szemléltetés kedvéért. Egy szellősebb, követhető szólóról van szó, egyszerűbb motívumokkal, kidolgozott szerkezettel. Video:
A zongorás kör (kíséret) akkordmenete a következő:
G#m7 G#m7 H F#/A# A A -2x
D#m D#m C# H -2x
A második rész akkordjai is a kezdőhangnem részei (IV-VI-III), bár kissé saját életet élnek (gisz-mollnak is érezhető, I-III-VII) - kivétel az A akkord, ami egy pillanatra kilép az eredeti hangnemből.
A szólóban felhasznált skálák nem tartalmaznak nagy megfejtéseket, simán disz-moll hétfokúból építkeztem (kivétel 0.29, egyetlen dór hang). A kilógó A akkordra a-líd (=a-dúr, felemelt IV. fokkal) került.
0.12-0.24-ig az első motívum kibontása következett, picike variálással, de követve az eredeti építkezést.
A harmadik ismétlő periódusnál már tovább kellett vezetni a dallamot, hogy ne fulladjon unalomba az első két kör ismétlése. A fentebb említett dór hang egy kis hangulati színezést hoz; ill. a nagyobb hangközugrások elmozdítják egyúttal az alaphangulatot is.
A negyedik körben (a harmadik kör előkészítését követően) magasabb tartományokba ugrok - majd ismét visszaejtem a tempót és az ívet, mert még messze a "kétharmad". Az első nagyobb rész végét ismét a skálás ereszkedéssel zárom (mint az első két részben) - ami egy visszautalás a kiindulópontra:
A 10.-és 12. ütem között három ízben ismétlődik ugyanaz a ritmusdarabka (pirossal jelölve).
A 12.-és 14. ütemnél négy azonos hangközzel (kvintekkel) emelem a dallamívet (zöld jelölés).
A 14.-és 15. (0.38-0.43), ill. a 16.-és 17. ütem (0.44-0.47) szintén ismétel; a 20.-és 21. ütem (0.57-1.03) nyújtott ritmusai ugyancsak.
A 30-és 31. ütem ritmikai megmozdulása szintén ismétlődik.