Zeneelmélet - előszó - landmine

Zeneelméleti sorozat - előszó


Új sorozat indul, amely egy zeneelméleti összefoglalót igyekszik célirányosan, lényegre törően, gyakorlatokba ágyazva átadni - kezdőknek és haladóknak.


CIKKEK - ZENEI BLOG

Kapcsolódó anyagok:
1. rész: Ritmus
2/1. rész: Skálák 1
2/2. rész: Skálák 2
3/1. rész: Hármashangzatok
3/2. rész: Szeptimakkordok
4/1. rész: Összhangzattan 1
4/2. rész: Összhangzattan 2
5/1. rész: Modális skálák 1
5/2. rész: Modális skálák 2
6. rész: Improvizáció

ÖSSZES CIKK

Share


2019-05-12 • Bejegyzés: landmine


A cikkek tartalmának, anyagainak más helyeken való megjelenítéséhez engedélykérés szükséges!



Ezzel a résszel új sorozat indul, amely egy zeneelméleti alapozást igyekszik célirányosan, gyakorlatokba ágyazva átadni - tömören, és csak a lényeget, aminek a gyakorlatban és a zenetanulás során valóban haszna is lesz.
Teljesen kezdőknek és a már haladóbbaknak is hasznos kiegészítés lehet, órák mellé, ill. otthoni gyakorlásokhoz.
Lényeges elemek a megfelelő haladáshoz: rendszeresség, koncentráció, kreatív munka.
A leírtak nem tartalmaznak majd felesleges kifejezéseket, definíciókat, kizárólag olyan mértékben, amik feltétlenül szükségesek a megértéshez és a gyakorlathoz.






Elsőként olvassuk át ezt a részt, mely egyfajta előszó a következő anyagokhoz:
★ Kinek van szüksége zeneelméletre? ★


Mik a legnagyobb akadályai a zeneelmélet tanulásának?


➠ Fennáll egy sztereotípia, amely szerint a zeneelmélet bonyolult, száraz és tanulása hosszú ideig tart.
Valójában az elmélet teljesen logikus, sőt, inkább természetesnek mondanám; ha rendszert viszünk bele, a következő lépcsőfok mindig annyira következetes és érthető, hogy inkább elveszni nehéz benne. Közel sem agysebészet :)
Próbáljuk meg a hozzáállásunkat megváltoztatni: lépjünk át a "jaj, de bonyolult" tézisen és cseréljük ki a fentiekkel! Ha belekezdünk, erre menet közben egyre több megerősítést kapunk majd.

➠ A legnagyobb ellenségünk természetesen itt is a lustaság, mondván "olyan bonyolult, inkább bele se kezdek" vagy "jó, a jövőhéten tényleg elkezdem..". A lustaság (amellett, hogy alapvető emberi tulajdonság, így ne szidjuk annyira szegényt:) ) sokszor a fenti sztereotípiából adódik.
Ha a hozzáállásunk pozitív, bátrabban belevágunk, és menet közben egyre több természetes segítséget kapunk majd.

➠ Ha nem kapcsolódik össze gyakorlattal, természetesen száraznak tűnhet, mint akármilyen más elmélet.
Önmagában nem sok értelme van zeneelméletet olvasgatni - azonnal át kell vinni gyakorlatba, különben semmi haszna. Nem majd, nem akkor, ha már tudok mindent, hanem azonnal!






Eligazító tartalom-térkép


Tekintsük most át a zeneelmélet egymásra épülő részeit, pontokba szedve, hogy ne tűnjön egy végtelen masszának, aminek útvesztőjében lehetetlen eligazodni..
A következő kis "tartalom-térkép" átfogó képet ad a tanulás menetéről.
Természetesen egy-egy részben sok-sok minden helyet kap - itt most mindössze az összefoglaló szemléltetés a cél.

1. Ritmus - a legalapvetőbb elem, ritmus nélkül nincs zene.

• ütemek, metrumok, hangjegyértékek, osztások
• ritmusok olvasása, visszaadása, lejegyzése

2. Dúr és moll skálák ill. hangnemek - minden további ezekből építkezik.

• törzshangok, módosítot hangok
• skálaépítés- és rendszerezés, kvintkör
• pentaton és hétfokú skála gyakorlatok

3. Hangközök és akkordok, ill. fordításaik - a hangközök a skála fokai közti távolságok, amihez ismernünk kell a skálákat (2. pont); az akkordok pedig hangközökből épülnek fel.

• hangközök bemutatása
• hármas- és négyeshangzatok, ill. fordításaik
• színezőhangos és alterált akkordok; perakkordok, kvartakkordok

4. Funkciók, akkordkötések, hangnemváltások (=összhangzattan) - alapvető formák, elvek, amikhez ismernünk kell az eddigi pontokat.

• funkciók, fő- és mellékfokok
• akkordkötések, kadenciák
• hangnemváltások

5. Modális skálák, skálacserék - egyéb új lehetőségek, melyhez ismernünk kell a fentieket.

• akkordbontások (arpeggio-k)
• dúr és moll modálisok elvei és használata
• egyéb skálák, skálacserék

6. Akkord-skála kapcsolatok - összhangzattani rendszerezés.

• akkord-skála kapcsolatok rendszerezése
• improvizációs lehetőségek
• akkordszólók



Általános szabály:

Addig gyakoroljunk minden pontot, amíg magabiztosan nem érezzük őket! Ha nem így teszünk, később hiányosságaink lesznek, amik nehezítik a fejlődést, megértést. Ne siessünk, adjunk időt minden részletnek, hogy beérhessenek, leülepedhessenek! Ha kell napokat vagy heteket is!

Vágjunk is bele az első részbe: RITMUS

📹 A cikkek tartalma videós változatban is elérhető!



Share




CIKKEK - ZENEI BLOG

FŐOLDAL