A zeneelméletről
Kinek van szüksége zeneelméletre? Miben segít a zenei folyamatok tanulmányozása?
Igyekszem körüljárni a témát különféle szemszögekből, ill. rávilágítani az elmélet szerepeire, szükségességére.
Mindenkinek szükséges ezt tanulnia és értenie?
Mit adhat az elméleti ismeret, és mik a gyakorlati vonatkozásai?
Mi is pontosan (és mi nem) a zeneelmélet?
A zeneelmélet a zenei folyamatok, összefüggések vizsgálata, aminek segítségével képet kaphatunk arról, hogy mi miért történik, hogyan kapcsolódnak össze különféle dolgok a zenei nyelvben, ill. hogy mi mire épül, és miből alakul ki. A zeneelmélet mindig múltbeli mintákból indul ki, és feldolgozás vagy alkotás esetén ezt az eredményt emeli át a jelenbe.
Mielőtt bármilyen zenét egyáltalán tanulmányozni kezdhetnénk, már rendelkeznünk kell egy produktummal. Ebből máris következik, hogy a zeneelméletet megelőzi az inspiráció és az önkifejezés (bár utóbbiakra is hathat az előbbi). Az elmélet néhol egy már megjelent formát vizsgál - máskor pedig egy még meg nem jelent formát befolyásol vagy alakít ki.
A zene formai világa egy nagyon szép, különleges rendszer. Nemcsak nagyon tiszta, rendezett és logikus (minél inkább belelát valaki, annál inkább látja), hanem minden apró részlet összefügg, egymásra épül, mint egy kifinomult mátrix. Rendezettsége már-már matematikai alapokon nyugszik, összefüggéseinek tisztasága a fizikai és természettörvényekkel teszi rokonná, logikai struktúrájához közeli az informatikai-programozási nyelvek világa.
Néhányan úgy mélyülnek el zenei útjuk során, hogy látszólag továbbra sem értenek a zene elméletéhez, a gyakorlatban mégis megfigyelhető egy fejlődés, egy tapasztalati tudás kialakulása. Talán továbbra sem tudják mondjuk, mi az a 'nóna', mégis szívesen fejezik be motívumaikat 'kilencesen', vagy raknak '9-es színezőhangot' akkordjaikba. Egy idő után ez a tapasztalati tudás igen komoly szintekre képes jutni (a zenével való foglalkozás idejének, a szorgalomnak, kitartásnak és a nyitottságnak függvényében), de ez viszonylag ritka eset, s ennek ellenkezőjét ideje korán érdemes felismerni és belátni.
Elméleti háttér nélkül is sok-sok nagyszerű dolgot megvalósíthatunk zenéinkben (főleg, ha jó hallással vagyunk megáldva...), de nagy százalékban azért ennek is megvannak a korlátai. Akár stílusbeni, akár kiteljesedési, továbblépési. Ha ilyesmi korlátokat nem szeretnénk, annak megoldása, ha a "fülre hagyatkozós" módszer mellett értünk is. Közel sem születik mindenki ösztönösen működő és fejlődő zenei érzékkel, és csak kevesen tudják idejük nagy részét a zenélésre szánni - de ez is könnyen orvosolható az elmélet folyamatos, kitartó, könnyed tanulásával és megértésével.
Elméleti tudásunk idővel beleszövődik az élő zene eszköztárába, attitűdjébe, és mintegy észrevétlenül ott áll a háttérben, áttevődik tudattalan szintekre, és onnan "dolgozik". Még ha szándékosan akarjuk is száműzni, kiiktatni, akkor sem enged elemi hibákat, közhelyeket véteni. Ebben persze a jó hallás is méltó társ.
Az elméleti tudás (a jó hallással karöltve) óriási fegyver lehet az alkotás, vagy épp a mélyebb átélés területein is. A zeneelméletet nem izoláltan érdemes tanulni és tanítani, hiszen az élő zene szerves része. Nem egy száraz, különálló rendszer. Mindent azonnal át kell vinni a gyakorlatba, és fordítva: a gyakorlatot elméletben is fontos érteni. Ha így járunk el, a zeneelmélet nem unalmas, öncélú, felesleges teher lesz, hanem egy nagyon is hasznos, szükséges, sőt, könnyed eszköz céljaink megvalósításához.