Akkordkötések
Zeneelmélet E részben a hangnemi funkciókat, illetve a hangnemek fokaira épülő hangzatokat vesszük át, hogy aztán bele tudjunk merülni a különféle akkordmenetekbe...
Funkciók a zenében
A hangnemek fokaira épülő hangzatok
Egy zenei folyamat tehát általában tartalmaz kiindulást (tonika), elmozdulást, fokozást (szubdomináns), feszültséget (domináns), valamint feloldást vagy továbblépést.
A tonika, mint kiindulópont nyilvánvalóan a hangnem vagy skála első foka. A lezárási pont ugyanez, hiszen alaphangon nyugszik meg egy-egy téma.
A domináns olyan fok kell, hogy legyen, ami feszültséget eredményez - és ezt a legjobban olyan hangokkal idézhetjük elő, amik az alaphangot kikerülik, körülírják, és ezzel feloldást kívánnak. A legjobb domináns hangok: a hetedik fok (ez oldódik legerősebben a szomszédos alaphangra), a szekund (ez oldódik a tercre, ami meghatározza az akkord dúr/moll jellegét), illetve az alterált hangok.
Az alábbi példában figyeljük meg, milyen feszült és lezáratlan marad a dallam, ha nem oldjuk fel, hanem megállunk a második és hetedik fokon:
Ha a tonika az I. fokú akkord, akkor a domináns olyan akkord kell, hogy legyen, amiben benne van a hetedik és a második fok. Melyik lehet ez?
Ehhez szükséges ismernünk a hangnem fokaira épülő akkordokat és azok minőségeit.
➠ Vegyünk mondjuk egy G-dúr hangnemet, és építsünk hármasokat, ill. négyeseket az egyes fokaira!
Az elv: egy alaphangra tercet, kvintet, majd szeptimet építünk, amik kizárólag az adott skála hangjaiból állhatnak.
Pl. az első fok esetén:
Az első fok tehát Gmaj7. Építsük tovább!
moll akkord található a II., III., VI. fokokon;
és szűkített található a VII. fokon.
maj7 akkord található az I., IV. fokokon;
dom7 az V. fokon;
moll7 akkord található a II., III., VI. fokokon;
és félszűkített (m7b5) található a VII. fokon.
dúr akkord található a III., VI., VII. fokokon;
és szűkített található a II. fokon.
moll7 akkord található az I., IV., V. fokokon;
maj7 akkord található a III., VI. fokokon;
félszűkített van a II. fokon;
dom7 pedig a VII. fokon.
dúr akkord található az V., VI. fokokon;
bővített akkord van a III. fokon;
és szűkített található a II., VII. fokokon.
moll/maj7 akkord található az I. fokon;
moll7 található a IV. fokon;
dom7 van az V. fokon;
maj7 van a VI. fokon;
félszűkített van a II. fokon;
szűkített van a VII. fokon;
bővített maj7 van a III. fokon.
• dúr hangnemben: V. fok;
• term. mollban: V. vagy VII.* fok;
• harm. mollban: V. fok.
* Az V. fok term. mollban nem oldódik olyan erősen, mint a másik két hangnemben, mert itt a hetedik- és első fok között egészhang távolság van, míg a másik kettőnél csak fél. Emiatt a VII. fokot is ugyanolyan erősségű dominánsnak tekinthetjük.
A VII. fok a másik két hangnemben is tartalmazza az említett két hangot (egyébként a VII. fok egy V. fokú akkord alaphang nélkül, tehát felfogható a fordításának is), de alapvetően az V. fokot tekintjük elsődleges dominánsnak.
Így tehát a tonika (I. fok) mellett a domináns (V. fok) a hangnem legfontosabb foka; valamint ide sorolhatjuk még a szubdominánst (IV. fok) is - ezek a hangnem főfokai, míg a többiek (II., III., VI., VII.) a mellékfokok.
A főfokokból kirajzolódik a legalapvetőbb zenei menet:
- mivel dúr hangnemben az I., a IV., és az V. fok is dúr akkord, így ezeket kapjuk: A, D, E, A.
2. Term. g-moll, I-IV-V-I:
- mivel ebben a hangnemben az I., a IV., és az V. fok is moll akkord, így ezeket kapjuk: Gm, Cm, Dm, Gm.
3. Harm. f-moll, I-IV-V-I:
- mivel ebben a hangnemben az I., és a IV. fok moll akkord, míg az V. fok dúr, így ezeket kapjuk: Fm, Bbm, C, Fm.