2019-09-02 • Bejegyzés: landmine
A cikkek tartalmának, anyagainak más helyeken való megjelenítéséhez engedélykérés szükséges!
Hangközök
A hangköz két hang közötti távolságot jelent.
Az alap hangközök nevei egy C-dúr skála hangjaira vetítve:
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
Ellenben egy moll skála esetében ugyanezek a hangköznevek itt-ott más hangtávolságot takarnak, mint fent:
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
Pl. a terc a C-dúr esetében (c-e) két egész hang távolság; az a-moll esetében (a-c) csak másfél.
Ennek oka egyszerűen annyi, hogy a moll és a dúr más-más alaptörvény szerint épül, így (mint azt láthattuk az előző részekben) mások a hangközlépései is.
A két skálában az azonos hangközök: a kvart, a kvint és az oktáv.
A további hangközöket 'nagy', és 'kis' (ill. dúr- és moll) jelzőkkel különböztethetjük meg.
A terc, a szext, a szeptim a dúr skálában mindig nagy, a mollban kicsi.
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
A dúrban és mollban is azonos hangközöket 'tisztáknak' hívjuk; de szűkíthetjük vagy bővíthetjük őket egy-egy félhanggal (melyeknek majd pl. az alterált akkordoknál lesz fontos szerepük):
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
Az oktáv hangköz a fülnek nagyon kellemes, összecsengő hangzást ad (az oktávhang rezgésszáma kétszerese az alaphangjáénak), akárcsak a kvint. Ezeket konszonáns hangközöknek hívják. Ellentéteik a disszonáns, feszült hangzású hangközök (pl. szűkített kvint, szeptim).
Hangközöket lehetne tovább építeni az oktáv után is, melyeket a klasszikus zenében külön nevekkel illetnek (pl. oktávon kívüli szekund a nóna, oktávon kívüli szext a tredecima, stb.), de a könnyűzenében sokszor csak számokkal jelölik őket (pl. 9-es, 13-as, stb. - ezekről szintén szó esik még később).
A hangközök mindig a skálák hangjain alapulnak.
Néhány példa:
1. f-re tiszta kvint:
Az f-dúr skála hangjain számolva a kvint az ötödik fok, tehát: f-g-a-bé-c.
2. A-ra nagyterc:
A-dúr hangjain haladva a harmadik fok: a-h-cisz.
3. H-ra kis szext:
H-moll hangjain lépkedve a hatodik fok: h-cisz-d-e-fisz-g.
4. D-re bővített kvart:
D-dúr hangjain (d-e-fisz-g) a negyedik fok g (tiszta kvart), ezt emelve a bővített gisz lesz.

Hármashangzatok és fordításaik
A hármashangzatok az akkordok legegyszerűbb fajtái. Nevükből adódóan három hangból állnak.
Az alaphármasok kizárólag tercekből építkeznek:
C-E-G vagy D-F-A.
Ha megvizsgáljuk az elsőt, láthatjuk, hogy egy nagytercet (c-e) egy kisterc (e-g) követ. Mivel ez az akkord nagyterccel indul és hangzása vidám/erős, így ezt dúr hármasnak hívhatjuk. A moll hármasnak ellenben kisterccel (mollterccel) kell kezdődnie, amit nagyterc követ:
C-Esz-G.
Így tehát meg is van a képlet:
• dúr hármas: N3+K3
• moll hármas: K3+N3
A fenti példákban mind a dúr, mind a moll esetében a C-G távolság egy tiszta kvint (ez a skálákban is azonos hangköz).
Tudjuk, hogy a kvintet lehet szűkíteni/bővíteni, így létezik szűkített, ill. bővített hármas is:
• a szűkítettet a mollból származtatjuk a kvint szűkítésével: C-Esz-Gesz (K3+K3)
• a bővítettet pedig a dúrból, a kvint bővítésével: C-E-Gisz (N3+N3).
Lássunk még néhány példát hármashangzatokra:
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
Az első két ütem sima hármas: F-dúr és g-moll. A harmadikban ugyan négy hang van, de az e duplán szerepel, így ezt nem kell két külön hangnak venni - ez is egy sima moll hármas. A negyedik ütemben lévő D-dúrban is két hang van duplázva. Az ötödik ütem egy a-szűkített hármas, a hatodik pedig C-bővített (duplázott e-vel).
Végül néhány példa:
1. H-dúr: h-ra nagyterc disz; arra kicsi: fisz.
2. Gisz-moll: giszre kisterc h; arra nagy: disz.
3. F-szűkített: f-re kisterc asz; arra szintén kicsi: cesz*.
* mivel az f-dúr kvintje c, ezért abból kell származtatni a szűkített kvintet is, így nem lehet h (a h hang csak a negyedik fok f-ben, ami a bővített kvart) - hiába enharmonikusak.
A hármasok nem csak akkordformákban jelenhetnek meg, hanem akár riffek képében is kirajzolódhatnak. Az alábbi gitártéma első üteme például egy Cm akkordot fest le (elsőként a Cm alaphangját+kvintjét, majd a tercét érintve) - itt hallgatható meg.
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!

Egy másik téma akkordmenete a következő: Cm Bb, Do F (mp3)
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
➠ Vizsgáljuk most meg a következő hármasokat:
F-A-D, D-H-G.
Az f-a egy nagyterc, az a-d viszont egyáltalán nem terc, hanem egy kvart. Itt annyi történt, hogy megkevertük a hangokat, mert ha nem az f-et, hanem a d-t tekintjük alaphangnak, máris kijönnek a tercek: D-F-A (ami egy d-moll).
A második példában szintén keverés történt. Csak egyetlen variációban kapunk egymás után terceket: ha a g-t vesszük alaphangnak: G-H-D.
A sorrend tehát cserélhető - lényeg, hogy valamelyik hanghoz viszonítva kijöjjön a terces építkezés.
Ezeket a kevert verziókat akkordfordításoknak nevezzük.
A hármasoknál kétfajta fordítás létezik:
• ha az alaphang helyett a tercet vesszük basszusnak (legmélyebb hangnak), amit a kvint, majd az alaphang követ;
• ill. ha a kvintet vesszük basszusnak, amit az alaphang, majd a terc követ.
A lenti példán néhány fordítás látható:
A KÉP MOBILON SZÉTHÚZÁSSAL NAGYÍTHATÓ!
Néhány hármas-fordítás:
1. H-moll tercbasszussal: h-d-fisz d-fisz-h.
2. E-dúr kvintbasszussal: e-gisz-h h-e-gisz.
3. D-bővített tercbasszussal: d-fisz-aisz fisz-aisz-d.