Az alkotásról Mi az alkotás eredete? A folyamat irányított vagy spontán? Tudatos vagy tudattalan?
A cikkben ezen kérdéseknek próbálok utánajárni, ill. helyére tenni pár kapcsolódó fogalmat.
Az inspiráció eredetének kutatása
Az alkotás misztikuma
Vannak-e mércéi egy alkotásnak?
Az objektív itt azt jelenti, hogy egységesen megfigyelhető - és inkább folyamat, mint minőség. Sokan alkotnak, írnak meg, vagy hoznak létre dolgokat, de alig vizsgálja valaki magát a folyamatot. Hogy az alkotás hogyan is megy végbe. Tényleg egy irányított, tudatos folyamat? Vagy inkább spontán és tudattalan? Honnan jön? Mennyi idő alatt jön létre? Mi formáljuk, vagy magától formálódik?
Az inspiráció tehát nem irányítható. Önműködő. Ennek hátteréről igen keveset tudhatunk. Nem inteligencia és nem éberség kérdése. Egyszerűen nem lehet rálátásunk tudatalatti folyamatokra, hogy mi miért és hogyan kombinálódik. Milyen előzmények hatnak katalizátorként, és miket mozdítanak meg a tudatalattiban (s hogy ezek a dolgok miért alakultak úgy, ahogy alakultak). Valószínűleg egy indíttatás vagy egy tett nem olyan lenne, amilyen, ha nem történtek volna meg bizonyos dolgok, amik megtörténtek. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a minket ért hatások mind hatnak ránk - vagyis hatnak az alkotásunkra. Akkor viszont része annak a múlt, a képzelet (jövő), a megélés, a pillanatnyi hangulat (jelen), milliónyi szituáció, amik egymásra hatottak, emberek, helyzetek, amik kiváltották őket.. egyszóval az alkotásban végtelen sok dolognak benne van a maradványa, és végső soron végtelen sok dolog játszott közre a megszületésében - így tehát legalább annyira a "végtelen sok dologé" is, mint a miénk. Az alkotás az egész univerzumot összekapcsolja.
Az egoizmus magával az alkotással, s ezzel a misztériummal szembeni csalás. Akkor csalás, ha úgy gondolok rá, hogy "én csináltam", ez itt "én vagyok". Hogy "én irányítok". A jogformálással egyáltalán nincs gond. Mint ahogy azzal sem, ha pénzt szerzünk alkotásainkból. Természetesen csakis a tudatosság számít. A nyelv kevés ennek feldolgozására. Mondhatom, hogy a "zeném" - s közben lehetek tisztában ezzel a háttérfolyamattal, a végtelenségével, a megfoghatatlanságával, s azzal, hogy mennyi minden másnak is köszönhető még. És adózhatok neki csendesen, nem feledve önállóságát és szépségét.