A zenei célokról Mi okból születhetnek új zenék? Miért talál telibe minket egy-egy új alkotás?
Egy kis filózgatás önkifejezésről, formai és tartalmi, absztrakt és racionális aspektusokról...
Formai rész - intellektuális táplálék
Kreativitás két világban
Minden attitűdnek megvan a maga helye és szerepe, nehéz lenne elképzelni bármelyik nélkül is. Bármely személyiségtípus megtalálhatja a magának megfelelőt, ill. az egyes életszakaszokban valószínűleg mindbe bele is kóstolunk életünk során.
Az önkifejezés és a befogadók kapcsolata
Az önkifejezés egyszerűen annak a kiírása is lehet, ami bennünk van, de konvencionális módon nem jut kifejeződésre. Nem tudjuk szavakba önteni, nem tudjuk cselekvéssel elmondani. Az absztrakt nyelvek nélkül (mint amilyen a zene is) valószínűleg ezek örökre bennünk is maradnának. Viszont egy ilyen elvonatkoztatott rendszerrel mégis le tudjuk festeni, és valamilyen formába önteni.
Minden ilyen megnyilatkozás hordoz magában egyfajta mentális rezgésszintet, amit bizonyos mennyiségben és minőségben be tudunk fogadni. Mennyiségben, mert az függ a befogadó átélt tapasztalataitól, empátiájától, érzékenységétől; minőségben, mert nincs két egyforma feldolgozás abból, amit- és ahogyan az elme ill. a tudatalatti összerak. Ezért a befogadás mindig szubjektív, mindig részleges, és mindig individuális.
A befogadó akár saját magunk is lehet. Akik írtak már zenét vagy verset, vagy alkottak valamit, talán átéltek már efféle megdöbbenést: "nahát, ezt én írtam? ilyesmik vannak bennem?" Az inspiráció bizonyos helyzetekben vagy lelkiállapotokban akár teljesen tudattalan is lehet, és a végtermék lehet ismeretlen vagy idegen vagy ijesztő is. De lehet átalakító, és meg is könnyebbülhetünk tőle. Ez utóbbit akár önterápiának is hívhatjuk - de természetesen ez szándékosan nem előidézhető.
Ha viszont kifejezetten az a célunk, hogy hatást váltsunk ki másokból, számolnunk kell azzal, hogy a befogadók közel sem élik át ugyanazt és ugyanúgy, ahogyan mi szeretnénk. Ezért legszerencsésebb, ha az önkifejezésbe minél kevésbé keveredik szándék és cél...
Szintén személyiség-függő, hogy kinek milyen zenei megoldások tetszenek... egyesek odavannak a kemény zenékért, mások ki nem állhatják; kinek tetszik egy-egy hangszer, kinek nem; valaki egyáltalán nem értékeli a komplexebb zenei nyelveket, másoknál viszont alap igény... ezek a zene formai részéhez tartoznak, amik a tartalmi résszel együtt alkotnak szoros egységet.
A zenében a forma jóval objektívebb, mint a hatás. Természetesen ennek is vannak különféle mércéi... itt összességében mégis fontosabb a szándék és a cél, a konkrét elképzelések, ötletek megvalósítása.
A kreativitás azért nem korlátozódik kizárólag az alkotásra. Egy-egy dalt, témát, művet eljátszani sokféle-képpen lehet, ami mindig függ az előadó hangszeres felkészültéségétől, érzelmi állapotától, érzékenységétől, előadói rutinjától, jártasságától. Az 'előadóművészet' találó kifejezés: egy előadás minősége különböző művészi értékeket képviselhet - ami megint csak a hallgató befogadókészségével ad együttesen zenei élményt. Az 'alkotóművészet' ellenben értelmetlen kifejezés: az alkotás, mint folyamat önmagában sosem művészi; legfeljebb a produktum színvonala lehet az.
Az egyéniség, az újítás kérdése (vagy inkább természete) szintén kettős. Az önkifejezés önmagában hordozza az egyéni tartalmat is (ebből a szemszögből tehát tudattalan), de a formai (tudatos, szándékos) oldal itt is általában jelen van. Optimális esetben a kettő együtt és egyszerre jelenik meg, és egyik sem túlzó mértékben. Ha mégis -vagyis ha az egyik rész hiányzik-, azt inkább kísérletnek hívhatjuk; ami aztán egy szép napon, kifejlett/kiteljesedett minőségben, friss, egyedi mivoltával valódi újítást és irányokat hozhat.