Imagined Life - EP-napló A nemrég elkészült Imagined Life c. EP munkafázisairól esik szó ebben az írásban, érdekességként, ami tekinthető egy afféle utólagos naplónak is.
A jegyzetek menet közben, a napok végén íródtak.
Blood On The Lemon
Career-craze
• az egyik egy kissé klasszikusabb formai nyelvű prog.rock téma, pici leállós középrésszel;
• a másodikat funky-sabb alapúnak képzeltem;
• míg a harmadikat egy keményebb, masszívabb, technikásabb darabnak.
Imagined Life
Az első riff születése. Volt pár másik kezdemény, amik valahogy nem igazán fogtak meg, de ez a 3/4-es téma egészen kidolgozhatónak és továbbgondolhatónak tűnt, így megtartottam. Szerettem volna, ha ez a dal inkább akkordközpontú lesz, így a riffekben is ez az attitűd érezhető. Szándékosan választottam egy kevésbé szokványos hangnemet (gisz-moll), amiben az I., III., VI., VII. fokok különféle fordításait gyúrtam kiinduló témává. A fődallam elsőre inkább csak egy színező szólamnak indult, viszon olyan markánsra sikeredett, hogy méltóvá tette újkeletű szerepére. Az intro dallam született meg legutoljára ebben a blokkban.
Ennél a riffnél állítottam be az első hangzás-képeket (2 vagy 3 verzióban), amit később még néhány alkalommal módosítottam.
2017. 06.06.
A második téma hangnem- és pici hangulatváltást is hoz, amit elég könnyedén sikerült visszavezetni az első rész ismétlésébe. Ezen a klasszikus ihletettségű dallamon viszonylag sokáig molyoltam, ahogy visszaemlékszem, de jót tett neki a ráfordított idő.
2017.06.09.
Itt az előző este összerakott dóros riffet (7/8 és 4/4) vettem fel, ami felvezetőt nyújt a szólóhoz. Az előző témák dobjain finomítottam még.
2017.06.12.
A szólóriff gyors összeállítása és felvétele, ami az előző átvezető téma kibontása. Kb. ezeken a napokon íródtak meg a hammond-részek is, de ezt nem jegyeztem fel pontosan..
2017.06.14.
Ez a szóló utáni leállós rész megírása és felvétele. Kissé nehezen lett meg, több fázisban alakult ki: először is, mert bejött egy új lüktetés, amiben ki kellett dolgozni a lábdob és a basszus együttmozgását, másrészt, mert egy fokozatos felvezetés történik még a második szóló bejövetele előtt. Viszont az ezt követő (szintén klasszikus ízű) bontós-dallamos rész, ami a főtémákba olvad vissza, egész gyorsan kiforrta magát.
2017.06.17.
A szólók megírása, felvétele. Az elsőt dór és blues alapú motívumok, ill. a folyamatos jammelés szülte furább, érdekesebb hangzású lickek keveredése jellemzi. A második szólóban tágabb hangközugrások, szekundsurlódások, kevésbé szokványos megállóhangok emelik a feszültséget. Hangulatilag a második tetszett jobban, de az első jammelős jellegébe se volt aztán már kedvem belenyúlni, hozzáidomult a fülemhez menet közben.
2017.06.19.
Itt a hangzáson dolgoztam még, főleg a gitárokén. A minimális overdrive mellett jobban ki kellett tolni a basszust, hogy a zene alapja masszívabb legyen. A dobokon is dolgozni kellett még, ill. a hangzásain, nevezetesen a pergőn és a lábcinen. A szólóhangszín elsőre belőtt verzióját nem tudták lekörözni a további próbálgatások.
A második dal funk-riffjének születése. Az effélék nagyon simán jönnek, pár perc alatt íródnak; inkább csak azt volt nehéz eldönteni, pengetős legyen-e, vagy ujjal szleppelős. Végülis a pengetős maradt, mert a basszus úgyis hoz elég "csapkodást". A hangzás belövése már ennél a témánál megtörtént, később nemigen kellett rajta variálni. A hammond itt is kellett, jóval teltebbé tette a hangképet.
2017.06.28.
Főtémák. A dallam alatti akkordkört többször kellett variálni, hogy elég kifejező legyen; viszont a refrén alatt ismét az intro riff szól. Ami még nehéz volt benne, hogy úgy kellett elkülöníteni a részeket és a karaktereiket, hogy nem volt hangnem-és tempóváltozás sem.
A dallamok elég sűrűek, akár egy szólóval is felérhetnének, de kívánta a 16-odos dolgokat ez az alap. A hangzásra később nyomtam csak egy kis wah-filtert, mert úgy még jobban tetszett.
2017.07.06.
Kimaradt egy kis idő.. így mindig nehezebb továbbmenni, túlságosan leülepszik az első téma. A váltás szándékosan markáns, ami még inkább fokozza a dal lendületét. Elsőre kissé furcsa volt, filóztam rajta, hogy tényleg ez legyen-e, de aztán sikerült elég jól egybefésülni a témákat - bár itt a hangzáson elég sokat kellett vacakolni. A riff első része még e-moll, akárcsak az első témák; de aztán a szűkített felmenetek előkészítik a váltást, h-mollba ugrok - és maradok is egészen a szóló közepéig.
2017.07.08.
Ismét erős váltás - ismét soknak éreztem eleinte, de az előző lendületet meg kellett törni, mert előbb-utóbb az is unalomba fullad. Itt bejön egy kis jazz, persze csak finoman, hogy a hangulat ne billenjen ki túlzottan. Kétfunkciós akkordok, pici hangnemi kitérések, szokatlan öt-ütemes periódusok; a szólóban körülíró hangok, alterált bontások. A dobok hamar kiforrtak (ahogy az egész dalban is).
A szóló második részében egy meleg, csöves szólóhangzást sikerült találni, ami nagyon megtetszett. Itt is megvan a funky-ra jellemző 16-odos lüktetés, finom technikai motívumok díszítenek. Középtájt cisz-mollra vált a hangnem, és a 4 ütemes periodizálás is visszatér - amiből már egyenes út vezet vissza az eredeti e-mollba. Talán egy kicsit cifrább szólót terveztem, de így alakult. Ez egy sűrű nap volt, de nem szerettem volna félbehagyni a munkát, sokáig dolgoztam.
2017.07.09.
A lezárótéma szintén pillanatok alatt összeállt, és már mehetett is a véglegessé keverés és a mentés.
2017.07.21.
Még a hathúroson írtam a témát, ami épp húrozás előtt állt, s végül a kölcsön-héthúrossal készült a felvétel. Az előtte levő napokban már nagyjából kialakultak a témák, így legközelebb már csak formába kellett önteni, dobot írni, hammondot, stb. Természetesen a szóló előtti rész összerakása azért kicsit komplikáltabb volt, főleg a dobok terén.
A főtéma két részből áll, különböző hangneműek, viszont nagyjából egyenrangúak. A riffek elég egyszerűek, pentaton-alapúak. Lazább, rockos hangzás, modernebb köntösben.
2017.07.26.
A demóverziót követő rendes felvételek napja. Hangzások csiszolása. A szóló alatti rész is itt íródott.
2017.07.27.
A hammond megírása. A hangközök-akkordok dúsabbá tették a száraz, szikárabb riffeket (annak ellenére, hogy visszafogottan hátra lett keverve).
2017.07.28.
Ezen a napon a szólóhangzással bíbelődtem, egy-két új vst próbálgatása közben. Az alap-dallamokat játszottam fel, ami azért megkövetelt némi előgyakorlást is (pedig ez -a lustaságom miatt- nem jellemző), mivel nehezebb motívumokról van szó.
2017.07.30.
A dal közepén lévő szóló felvétele. Rövid, zilált, szaggatott, feszült dallamfoszlányok felgyorsítva.. -talán így lehetne találóan jellemezni; a közepén kibillentve a periodizálást is. Egészen nyers maradt, de így tetszett igazán. A dal legvégén emeltem még egyet a tempón is. Az utolsó videót is ezen a napon vettem fel és raktam össze.
2017.07.31.
Készült még egy rövidke, hangulatfestő levezető is - ezzel (és a weblapos tennivalókkal) zárult a munka.