Imagined life - EP-napló - landmine

Imagined Life - EP-napló


A nemrég elkészült Imagined Life c. EP munkafázisairól esik szó ebben az írásban, érdekességként, ami tekinthető egy afféle utólagos naplónak is.
A jegyzetek menet közben, a napok végén íródtak.


CIKKEK - ZENEI BLOG


2017-08-12 • Bejegyzés: landmine


Már az előző lemez írásakor felmerült, hogy azt követni fogja majd egy jóval gitárközpontúbb, karcosabb anyag is, mert az Egy végtelen év az elmúlásban egészen más zenei világot képviselt. Június elején jött el az idő és a kedv, hogy nekiüljek az első témák megírásának és kidolgozásának. Általában nincsenek félretett témáim -ez most sem volt másképp-, így teljesen a nulláról kellett építkeznem. Volt pár kezdeti elgondolás, hogy mit is szeretnék majd: három dalt, amelyből
• az egyik egy kissé klasszikusabb formai nyelvű prog.rock téma, pici leállós középrésszel;
• a másodikat funky-sabb alapúnak képzeltem;
• míg a harmadikat egy keményebb, masszívabb, technikásabb darabnak.






Imagined Life


2017.06.05.
Az első riff születése. Volt pár másik kezdemény, amik valahogy nem igazán fogtak meg, de ez a 3/4-es téma egészen kidolgozhatónak és továbbgondolhatónak tűnt, így megtartottam. Szerettem volna, ha ez a dal inkább akkordközpontú lesz, így a riffekben is ez az attitűd érezhető. Szándékosan választottam egy kevésbé szokványos hangnemet (gisz-moll), amiben az I., III., VI., VII. fokok különféle fordításait gyúrtam kiinduló témává. A fődallam elsőre inkább csak egy színező szólamnak indult, viszon olyan markánsra sikeredett, hogy méltóvá tette újkeletű szerepére. Az intro dallam született meg legutoljára ebben a blokkban.
Ennél a riffnél állítottam be az első hangzás-képeket (2 vagy 3 verzióban), amit később még néhány alkalommal módosítottam.
2017. 06.06.
A második téma hangnem- és pici hangulatváltást is hoz, amit elég könnyedén sikerült visszavezetni az első rész ismétlésébe. Ezen a klasszikus ihletettségű dallamon viszonylag sokáig molyoltam, ahogy visszaemlékszem, de jót tett neki a ráfordított idő.
2017.06.09.
Itt az előző este összerakott dóros riffet (7/8 és 4/4) vettem fel, ami felvezetőt nyújt a szólóhoz. Az előző témák dobjain finomítottam még.
2017.06.12.
A szólóriff gyors összeállítása és felvétele, ami az előző átvezető téma kibontása. Kb. ezeken a napokon íródtak meg a hammond-részek is, de ezt nem jegyeztem fel pontosan..
2017.06.14.
Ez a szóló utáni leállós rész megírása és felvétele. Kissé nehezen lett meg, több fázisban alakult ki: először is, mert bejött egy új lüktetés, amiben ki kellett dolgozni a lábdob és a basszus együttmozgását, másrészt, mert egy fokozatos felvezetés történik még a második szóló bejövetele előtt. Viszont az ezt követő (szintén klasszikus ízű) bontós-dallamos rész, ami a főtémákba olvad vissza, egész gyorsan kiforrta magát.
2017.06.17.
A szólók megírása, felvétele. Az elsőt dór és blues alapú motívumok, ill. a folyamatos jammelés szülte furább, érdekesebb hangzású lickek keveredése jellemzi. A második szólóban tágabb hangközugrások, szekundsurlódások, kevésbé szokványos megállóhangok emelik a feszültséget. Hangulatilag a második tetszett jobban, de az első jammelős jellegébe se volt aztán már kedvem belenyúlni, hozzáidomult a fülemhez menet közben.
2017.06.19.
Itt a hangzáson dolgoztam még, főleg a gitárokén. A minimális overdrive mellett jobban ki kellett tolni a basszust, hogy a zene alapja masszívabb legyen. A dobokon is dolgozni kellett még, ill. a hangzásain, nevezetesen a pergőn és a lábcinen. A szólóhangszín elsőre belőtt verzióját nem tudták lekörözni a további próbálgatások.



Blood On The Lemon


2017.06.25.
A második dal funk-riffjének születése. Az effélék nagyon simán jönnek, pár perc alatt íródnak; inkább csak azt volt nehéz eldönteni, pengetős legyen-e, vagy ujjal szleppelős. Végülis a pengetős maradt, mert a basszus úgyis hoz elég "csapkodást". A hangzás belövése már ennél a témánál megtörtént, később nemigen kellett rajta variálni. A hammond itt is kellett, jóval teltebbé tette a hangképet.
2017.06.28.
Főtémák. A dallam alatti akkordkört többször kellett variálni, hogy elég kifejező legyen; viszont a refrén alatt ismét az intro riff szól. Ami még nehéz volt benne, hogy úgy kellett elkülöníteni a részeket és a karaktereiket, hogy nem volt hangnem-és tempóváltozás sem.
A dallamok elég sűrűek, akár egy szólóval is felérhetnének, de kívánta a 16-odos dolgokat ez az alap. A hangzásra később nyomtam csak egy kis wah-filtert, mert úgy még jobban tetszett.
2017.07.06.
Kimaradt egy kis idő.. így mindig nehezebb továbbmenni, túlságosan leülepszik az első téma. A váltás szándékosan markáns, ami még inkább fokozza a dal lendületét. Elsőre kissé furcsa volt, filóztam rajta, hogy tényleg ez legyen-e, de aztán sikerült elég jól egybefésülni a témákat - bár itt a hangzáson elég sokat kellett vacakolni. A riff első része még e-moll, akárcsak az első témák; de aztán a szűkített felmenetek előkészítik a váltást, h-mollba ugrok - és maradok is egészen a szóló közepéig.
2017.07.08.
Ismét erős váltás - ismét soknak éreztem eleinte, de az előző lendületet meg kellett törni, mert előbb-utóbb az is unalomba fullad. Itt bejön egy kis jazz, persze csak finoman, hogy a hangulat ne billenjen ki túlzottan. Kétfunkciós akkordok, pici hangnemi kitérések, szokatlan öt-ütemes periódusok; a szólóban körülíró hangok, alterált bontások. A dobok hamar kiforrtak (ahogy az egész dalban is).
A szóló második részében egy meleg, csöves szólóhangzást sikerült találni, ami nagyon megtetszett. Itt is megvan a funky-ra jellemző 16-odos lüktetés, finom technikai motívumok díszítenek. Középtájt cisz-mollra vált a hangnem, és a 4 ütemes periodizálás is visszatér - amiből már egyenes út vezet vissza az eredeti e-mollba. Talán egy kicsit cifrább szólót terveztem, de így alakult. Ez egy sűrű nap volt, de nem szerettem volna félbehagyni a munkát, sokáig dolgoztam.
2017.07.09.
A lezárótéma szintén pillanatok alatt összeállt, és már mehetett is a véglegessé keverés és a mentés.





Career-craze


A dalok közti időt videoklipek felvétele töltötte ki: három-négy állásból felvett és megvágott, green-box technikával készült gitározós filmecskék készültek, ami szintén kihívás és eléggé munkás volt.. Lásd itt!

2017.07.21.
Még a hathúroson írtam a témát, ami épp húrozás előtt állt, s végül a kölcsön-héthúrossal készült a felvétel. Az előtte levő napokban már nagyjából kialakultak a témák, így legközelebb már csak formába kellett önteni, dobot írni, hammondot, stb. Természetesen a szóló előtti rész összerakása azért kicsit komplikáltabb volt, főleg a dobok terén.
A főtéma két részből áll, különböző hangneműek, viszont nagyjából egyenrangúak. A riffek elég egyszerűek, pentaton-alapúak. Lazább, rockos hangzás, modernebb köntösben.
2017.07.26.
A demóverziót követő rendes felvételek napja. Hangzások csiszolása. A szóló alatti rész is itt íródott.
2017.07.27.
A hammond megírása. A hangközök-akkordok dúsabbá tették a száraz, szikárabb riffeket (annak ellenére, hogy visszafogottan hátra lett keverve).
2017.07.28.
Ezen a napon a szólóhangzással bíbelődtem, egy-két új vst próbálgatása közben. Az alap-dallamokat játszottam fel, ami azért megkövetelt némi előgyakorlást is (pedig ez -a lustaságom miatt- nem jellemző), mivel nehezebb motívumokról van szó.
2017.07.30.
A dal közepén lévő szóló felvétele. Rövid, zilált, szaggatott, feszült dallamfoszlányok felgyorsítva.. -talán így lehetne találóan jellemezni; a közepén kibillentve a periodizálást is. Egészen nyers maradt, de így tetszett igazán. A dal legvégén emeltem még egyet a tempón is. Az utolsó videót is ezen a napon vettem fel és raktam össze.
2017.07.31.
Készült még egy rövidke, hangulatfestő levezető is - ezzel (és a weblapos tennivalókkal) zárult a munka.




CIKKEK - ZENEI BLOG

FŐOLDAL