Az improvizációról - bevezető Mi is pontosan a rögtönzés? Vannak-e kötöttségei, szabályai, s ha igen, mifélék?
A cikkben a tudatos improvizációról és azok szintjeiről esik szó néhány gondolat erejéig...
Sztereotípiák...
A rögtönzés lehet tudatos ("kontrollált") vagy tudattalan ("önműködő"). Tudatos alatt a köznapi szóhasználat szerint valamiféle megtervezettséget értünk; tudattalan alatt pedig eltervezetlenül kibomló történéseket.
A zenében is jelen van a kétfajta működési elv: az improvizálás lehet "ösztönös", tudunk alkotni dallamokat, akkordmeneteket, ritmusokat előzetes háttérismeretek nélkül is; viszont színesebbé, stílusosabbá, érettebbé tehetjük játékunkat némi tanulással, elmélyedéssel, ill. az összefüggések megértésével (vagyis a "kontrollal").
Kötöttségek a szabad rögtönzésben?
A zenei rögtönzésben tehát az elsőszámú kötöttséget (vagy inkább kiindulási alapot) az alaphangnem és a ritmusképlet adja. Ha zenénknek van egy alaplüktetése, és egy hangneme, és ha a hangszeresek rendelkeznek egy alapszintű dallamérzékkel, vagy elméleti ismerettel, máris össze tudnak rakni egyszerűbb zenei motívumokat, amibe mindenki beleviheti ötleteit - az alap-közeg pedig összefogja és egy közös nyelv alatt egyesíti ezeket.
A legősibb kultúrákban a ritmus jelentette az elsődleges zenei közeget. Később, ahogy megjelentek a dallam- és harmóniahangszerek, ezt a közeget kiegészítette a hangnemiség. A legegyszerűbb zenék általában egy-két harmóniából állnak, ahol nem feltétlenül kell különösebb figyelmet szentelni a hangsorok variálásának. Egy-egy ilyen körre egy tényleg minimális tudással is képes bárki egyszerűbb dallamokat, ritmuskat játszani. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet nagyon érdekes, szép és izgalmas dolgokat játszani egy két akkordos körre is - de ehhez már nem árt némi rutin és tudás.
A zenei formák másik végén az igen összetett muzsikák állnak, ahol akár egy-két ütemenként hangnemváltások vannak. A modern jazz műfajaiban pl. rengeteg olyan akkordkört találunk, aminek átlátásához és improvizatív előadásához komoly gyakorlások és sok-sok idő szükségeltetik. Itt az "ösztönös" játék kevésbé működik. Minél összetettebb az alap, annál több tudatos készültség szükséges. A tanulás során a zenész megismerkedik a hangnemekkel, akkordokkal, skálákkal, ezek összefüggéseivel, a stílusbeli sajátosságokkal (hangsúlyok, frazírok), és számos kialakult szabállyal - s mindezen szabályok és begyakorolt formulák ellenére mégis spontán és rögtönzés-szerű marad az, ahogyan ezeket felhasználja, ill. ezekből saját zenei mondanivalót alkot.
A szabályosságok tehát nem kötik az improvizációt; ellenkezőleg: egy biztos közeget teremtenek számára, amelyben mozogni tud, lélegezni, saját életre kelni.
Improvizálás közben az egyik legjobb élmény az, amikor az alkotó még saját magát is meglepi. Egy jó motívum, egy jó dallam, egy jó akkordcsere... Ekkor tapasztalható meg az is, amikor a tudatos zenélés találkozik az igazán spontánnal. Hogy ezt a spontaneitást mi mozgatja valójában, azt valószínűleg senki sem tudja. Ám -ha jobban megvizsgáljuk- a "tudatosnak" hitt ötletek felbukkanása szintén spontán. Egy benyomás, egy pillanatnyi megérzés, egy finom sugallat: ez a hang kell ide; ezt így fogom meg; itt most ráteszek.. ebben pedig nincs tudatos, nincs zenész, nincs "én", csak maga a zene van, ami kifejezi önmagát..
A cikk a gyakorlati résszel folytatódik: Tovább >>