Jazz-főtéma elemzése -gyakorlat Egy akkordszóló-jellegű téma elemzése, koncepciója, és minden, ami mögötte van... felépítés, stílus és forma - letölthető gp-tabbal.
Mi volt a koncepció?
A formai ismétlődések
Hogyan kapcsolódnak az akkordok?
(Pop-rockzenében ez általában ellenkezőleg működik, hiszen ott egy riffre írunk dallamot.)
Ezért tehát -ezt a hagyományt követve- itt is a fent említett attitűdöt próbáltam átvenni és megvalósítani.
Az akkordmenet azért önmagában is dallamos és harmonikus, amiről a belső (vagy épp felső) szólamok, ill. a jazzre jellemző számos színező- és alterált hang (is) gondoskodik.
Ezzel készen is lett a -szintén klasszikus- A-A-B-A standard-forma A-része.
(A második A-rész egy pici dallam-variációval ismétlődik.)
A sok moduláció után a 6. ütem végén azért ott az oldás (V-I) is: a C#7 akkord visszahozza a fisz-moll hangnemet; majd a 7. és 8. ütemben a két domináns akkord plusz feszültséget hoz, úgymond szándékosan körülírva az V. fokú C#7-et.
A B-rész már klasszikusabb akkordvezetésű (bár itt is a dallam szülte az akkordkört):
Bb-dúrként indul (I-IV-III), majd érinti a párhuzamos mollt (Gm-D7), s végül visszatér (F7-Bb, V-I).
A 26. ütem végén a D7-C#7 (VI-V-I) előkészíti az első rész visszatérését.