Skálarendszerezés
Zeneelmélet E részben rendszerezzük a skálákat, megismerkedünk a pentatonokkal, majd néhány skálagyakorlattal, szekvenciával is megismerkedünk...
Pentaton
Skálaszekvenciák
(A következő rész leginkább megértést segít, kevésbé gyakorlati. Bár nem érdemes, de átugorható :P)
A rendszerezés abban áll, hogy sorrendbe állítjuk az összes skálát módosított hangjaik száma szerint.
Osszunk fel két részre egy C-dúr skálát:
Mint látható, mindkét szelet ugyanazokból a hangközökből áll: egész-egész-fél.
Építsük most tovább ugyanezekkel a hangközlépésekkel a második szeletet:
- és megkaptuk a G-dúr skálát.
Ez a két hangsor csak egyetlen hangban különbözik egymástól (f/fisz), ezért ezeket rokon skáláknak is hívhatjuk.
Ha megfigyeljük, az új skála a C-dúr V. fokáról indult, majd tovább építve -hogy megmaradjanak a dúr alaptörvény szerinti hangközlépések- fel kellett emelnünk a VII. hangot.
Ez az elv a további skálák esetében is igaz lesz; ez lesz a keresztes skálák iránya.
A b-s skáláknál is van ilyen elv: nézzük meg a következőket:
• A #-es iránynál az új skálát mindig az előző V. fokáról indítjuk, és a VII. hangot emeljük; a b-s iránynál pedig az előző IV. fokáról indítunk és a IV. hangot mélyítjük.
➠ Felépíthetjük a két sorozatot 6#-ig, ill. 6b-ig:
Építsük fel az Aisz-dúrt, szemléltetésképp:
Látható, hogy egyes hangokat duplán kell módosítanunk, hogy a skála továbbra is megfeleljen a dúr törvényszerűségeinek. Ebben a skálában tehát 10 darab módosított hang van, ami nagyon nehézzé teszi az átlátását és a benne való számolást.
• Ezt kiküszöbölendő, írjuk fel most ezt a skálát enharmonikus hangokkal!
- ami nem más, mint egy Bé-dúr skála.
A bé-dúr csupán 2b-s, amiben jóval könnyebb eligazodni, mint a 10#-es Aisz-dúrban, így utóbbit felesleges és értelmetlen is lenne használni.
Ezeket a felcserélhető skálákat enharmonikus skáláknak is hívhatjuk.
A kvintkör a fenti skála-rendszerezést és az enharmonikus skálapárokat mutatja be vizuális módon:
Mivel kiindulásként mindig a dúr hangsort vesszük alapnak, a mollokat nem szükséges külön rendszerezni. Ha adott pl. egy f-moll, akkor annak módosított hangjai a párhuzamos dúrjáéval (Asz-dúr, 4b) megegyeznek.
Végül fogalmazzuk még meg a hangnem és a skála közti különbséget:
• a hangnem hangjainak magasság szerint való rendezése a skála.
(A hangnemekről bővebben egy későbbi részben lesz szó.)
Ezekben a hangsorokban öt hang van; a hétfokú skálák mellett a legfontosabb skáláink.
Jellegzetességük, hogy kizárólag egész és másfél lépésekből épülnek:
Ennél a skálánál is megfigyelhető a dúr és moll jelleg: a fenti, c-ről elindított pentaton dúros (2 egész hanggal kezd), a-ról indítva ugyanez mollos lesz (1 1/2 hanggal kezd) - akárcsak a hétfokúnál.
Nevezhetjük őket (szolmizációs hangokból eredő) lá- és dó-pentatonnak is (lá a mollos, dó a dúros).
(A pentatonok modális megközelítéséről a későbbi részekben lesz szó.)
Lá és dó pentatont d-ről indítva:
• d-dó:
A lenti példában pl. hat hangonként lépegetünk, és mindig két-két hangot ugrunk vissza.